Home | FAQ | Voorbereidingen
Selecteer taal
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
  • ERN
Bericht
  • EU e-Privacy Richtlijnen

    Deze website gebruikt cookies voor het beheer van toegang, navigatie en andere functies. Door het gebruiken van onze website stemt U toe dat we dit soort cookies plaatsen op Uw apparaat

Voorbereidingen

Heb ik een identiteitsbewijs nodig?
In principe niet wat betreft de organisatie van de tochten. In Nederland is inmiddels wel de verplichting om je te kunnen legitimeren, en dat geldt ook voor fietsers. Daarnaast lopen de tochten van 400 en 600 km. door het buitenland, en daar geldt al langer een legitimatieplicht. De kans dat er door gendarmerie om gevraagd wordt is niet geheel ondenkbeeldig, een groepje mensen dat verlicht om 3 uur 's nachts door de Ardennen ploetert is best opvallend! Ook in geval van een ongeval is het natuurlijk altijd raadzaam om een legitimatiebewijs bij je te dragen.

 

Wat heb ik aan voedsel nodig?
Dit is een heel moeilijk punt. Het verschilt sterk per individu welke voedsel nog eetbaar is na een nachtje doorfietsen. In het algemeen kun je stellen dat de voeding die voldoet tijdens lange tochten overdag ook voor de wereldrandonneursbrevetten geschikt is. De hoeveelheid is natuurlijk persoonsgebonden. Wel is het verstanding om met name tijdens de 600 km of langere tochten de tijd te nemen om een degelijke avondmaaltijd te nuttigen.
Sommige controles 's nachts bieden de gelegenheid om iets te eten of te drinken. Op de 400 km: In Tienen na 110 km, in Dé Boerderij op ongeveer halfweg.
Op de 600 km: restaurantjes bij het Drielandenpunt in Vaals of net in België na ongeveer 220 km, na ongeveer 300 km in de Ardennen in Vielsalm (voor velen dan laat in de avond), in Dé Boerderij na 400 km. (voor velen het ontbijt).
De kwalificatieritten gelden natuurlijk ook als training om met het juiste voedsel te experimenteren.

Hoe kan ik het beste trainen?
Ook dit verschilt per persoon. Het trainen door heel veel ritten te rijden van meer dan 300 km. is waarschijnlijk niet zo verstandig. Waarschijnlijk doe je dan meer kwaad dan goed.
De klassiekers en lange toertochten die in België en Nederland worden georganiseerd vormen een programma dat veel randonneurs gebruiken (LBL, Waalse Pijl, Amstel Gold Race, Elfstedentocht, etc.) Veel kilometers maken leidt ertoe dat lijf en leden gewennen aan de zitpositie op de fiets. Je kweekt er wat gewenning mee in de voeten, de polsen, het zitvlak, de nek en de rug.
Langere etappes trainen (50 á 100km) waarbij je met constante snelheid met een lage hartslag fietst en geen of korte pauzes neemt zijn een goede voorbereiding. Zoek hiervoor langere wegen uit in Nederland (in de polder of langs kanalen/rivieren).
de ervaring leert, dat goed getrainde toerfietsers die dergelijke tochten aankunnen, ook in staat zijn om langere tochten te fietsen. Uiteraard is er ook een groot stuk wilskracht nodig om een nacht door te fietsen en de ogen open te houden.

Wat voor verlichting heb ik nodig?
Verplicht is in ieder geval voor én achterverlichting, zowel bij E.R.N. als bij PBP.
Tijdens PBP is een reflecterend hesje ook verplicht). Voor Parijs Brest Parijs geldt als aanvullende eis nog, dat je voldoende reservelampjes bij je moet hebben (drie voor voor- en drie voor achterverlichting).
Er zijn vele types stroombronnen en verlichting. Lees meer hoe bij E.R.N. of gedurende PBP de nacht verlicht door te komen.

Wat voor kleding heb ik nodig?
Genoeg om je te beschermen tegen koude tijdens het 's nachts fietsen. Het kan flink afkoelen, met name in de Ardennen tijdens de voorbereidingsritten. De kou is eerder een probleem dan vocht in de vorm van druppels. Een regenjack behoort echter wel tot de standaarduitrusting.
Wanneer je in het vroege voorjaar fietst in Nederland, dan gelden uiteraard andere 'kledingsvoorschriften' dan wanneer je 's zomers Parijs Brest Parijs fietst.

Wat heb ik verder nodig voor zo'n WRB-fietstocht?
Je fietscollega's doen het allemaal net ietsje anders. De een ziet wel wat er gebeurt, de ander bereidt een tocht gedegen voor en heeft een aardig setje materiaal bij zich. De ERN Checklist kan je helpen bij het maken van de juiste keuzes. Probeer wel van te voren uit of alles op jou en je fietst past en vast blijft zitten!

Hoe kom ik tot rust?
1. Hoe langer de rit, hoe groter de impact. Zorg voor een rustige aanloop in de week tot de rit, overwerk maar even uitstellen en goed slapen.
2. Wees op tijd bij de start. Als je van ver komt, misschien eerst overnachten in de buurt.

En verder?
Moet het tussen je oren helemaal goed zitten!